Bookmark and Share     Sitemap
Jordand - glansbilleder sælges

En tur til Sprogø

Hver gang vi i de sidste år har krydset storebæltsbroen - har jeg tænkt " bare man kunne komme derind og se øen".

I april da min veninde Linda var herovre (fra Sjælland) kom vi til at snakke om at hun havde det lige sådan. Så vi gik på nettet og fandt en guidet tur fra Korsør til Sprogø og den fik vi købt billetter til.
Så i lørdags skulle det være. Bent og jeg kørte hjemmefra allerede klokken 8, så kunne vi besøge vores søn Henrik og hans familie, der for nylig er flyttet fra Sjælland til Fyn.

Henrik har købt en lille sejlbåd og vi havde ikke været hos ham i mange minutter inden vi var på vej på havnen og næsten inden vi havde set båden rigtigt havde Bent købt halvpart i den - så nu er vi blevet rebskidere  øhhh skibsredere :-)

Da vi havde været hos Henrik i 1½ times tid var det på tide jeg tog bussen mod Nyborg. En lang, kedelig bustur på 1½ time. I Nyborg passede det heldigvis med at toget holdt på stationen da jeg ankom, så et kvarter efter var jeg i Korsør, hvor Linda stod klar til at hente mig.

Derefter kørte vi ned til Korsør havn, hvorfra bussen kørte kl. 14. Det var en stor dobbeltdækker bus og vi var 40-50 personer der skulle med på turen.

Først kørte vi til gammel Sprogø, hvor vi gik rundt i ca. 1½ time, sammen med en guide der fortalte om øen og ikke mindst pigehjemmet hvor alle de piger der enten var uartige, var blevet voldtaget eller var evnesvage/åndsvage, havnede

Det fik mig til at tænke på Dræsinebandens sang om Cicerone, men den kan jeg ikke finde ud af at ligge ind her.

Linda der ved en masse om blomster/planter fik hurtigt en ny ven.

Derefter var på tide at komme tilbage til bussen og køre rundt på den nye del af Sprogø.

Vi hørte en del om bygningen af broen og hvilke materialer der blev brugt, men med alle de oplysninger er det begrænset hvor mange man kan huske. Jeg ved dog at der i hver af de to pyloner er en elevator i den ene side og 1016 trappetrin i den anden side og at der i hver af de tykke kabler er over 18.600 små kabler.

Vi så en masse fugle på turen, mest måger og skarver

Da turen var slut kørte buschaufføren mig på banegården og Linda tog på isbådsmuseum.

I Nyborg skulle jeg vente på banegården til Bent kom og vente tiden brugte jeg blandt til at studere de folk der gik rundt på p-pladsen :-) dem der tiltrak størst opmærksomhed var nok det her flotte par. Især da hun stod foran en bil og lige skulle rette lidt på noget under skørtet - der var en mandlig bilist der fik en oplevelse :-)