Tip en ven           Bookmark and Share     Sitemap
Jordand - glansbilleder sælges

Møn og Nyord

Juli 2006

Det har været en rigtig varm dag med temperaturer på omkring de 30 graders varme.Sidst vi var her i Stubbekøbing kom vi fra søsiden. Vi havde været i Rønne på Bornholm efter en motorsejler som min bror Bjarne havde købt, turen over Østersøen havde været hård og ikke mindst kold, så det var lidt rart at se byen i sommervejr.

Byens centrum har et velbevaret ældre gadenet med lave huse og rådhus på torvet, kirken går tilbage til slutningen af 1100 tallet. Med bygningen af Farø forbindelsen var det ventet, at den lidt afsides liggende Stubbekøbing ville få øget vækst, men det er ikke sket. Vi kom her over via Farø broerne som er broforbindelsen mellem Sjælland og Falster via Farø, forbindelsen blev åbnet 1985. Den udgøres af en 1596m lang bro mellem Sjælland og Farø og en 1726m lang bro mellem Farø og Falster, sidstnævnte er en skråstagsbro med et hovedspænd på 290m over sejlløbet.

Vi slog teltet op på Stubbekøbing camping. Det er ikke nogen stor campingplads, og meget luksus er der heller ikke. Tanja var ude at bade i Grønsund, men hun var lidt utilfreds med det lave vand. Vi har endnu ikke besluttet os for hvor længe vi bliver på denne plads, men her er ganske hyggeligt.

Møns klint Vi kørte ind til byen og hentede rundstykker og tilbage til campingpladsen og spiste dem, derefter kørte vi til Møn, hvor vi selvfølgelig skulle starte med at se Møns Klint, en ca. 6km lang klint langs østsiden af Møn. Klinten består af skrivekridtflager med tynde lag af flint som sorte bånd i kridtet. Forsteninger af forhistoriske havdyr. Højeste punkt Dronningestolen (128m.o.h.). Hvert år skrider dele af klinten i havet, som fx Sommerspiret i 1988. Vi valgte at gå ned mod havet i stedet for op mod Dronningestolen, jeg ved ikke hvor højt vi var da vi startede, men der var 496 trin ned til vandet og desværre ligeså mange op igen. Nyord - Bogø Derefter kørte vi til Stege og fik vores velfortjente morgenkaffe. På kortet kunne vi se at der var en lille ø vi ikke kendte, ved nord siden af Møn, så der skulle vi også ud.

Nyord, som øen hedder, er en ø der kun er adskilt fra Møn, af det smalle Ulvshale Løb. Nyord er 4,5 km2, har 49 indbyggere (1997). Nyord by er en lille hyggelig by med krogede stræder og sammenbyggede gårde, man ser helst ikke at turister kører rundt i byen, men byen er heller ikke større end man kan gå den rundt. Fredede strandenge med rigt fugleliv og en rigtig flot otte kantet kirke.

Fra Nyord gik turen videre til endnu en ø, Bogø. Bogø er også en overskuelig ø, 3km på den ene led og ca. 7km på den anden led i alt ca. 13 km2, 909 indbyggere (1993). Bogø blev landfast med Møn-Sjælland i 1941-43, da man byggede en dæmning mellem Møn og Bogø, samtidig med at man byggede en bro fra Møn til Sjælland. Et sagn fortæller at, dengang Kongen af Bogø blev dræbt i en krig, opnåede hans enke, en aftale med den fjendtlige Konge, at han skulle lade øen være i fred indtil den sæd hun såede var moden til høst. Dronningen var klog nok til at så bog, som blev til bøgetræerne i Bogøs skove, men de var jo ikke klar til høst før længe efter at fjenden var død. Bogø er også landfast med Farø, da man byggede en dæmning der, som arbejdsvej da man byggede Farø broerne. Efter turen rundt på Bogø vendte vi tilbage til Stubbekøbing og en kop kaffe på havnen og en hurtig dukkert ved campingpladsen. På campingpladsen kom vi i snak med en Hollænder (Fred Kemper) der var på cykel sommerferie, han havde kørt fra Holland langs vestkysten til Ringkøbing, tværs over ved Holstebro med færgen til Sjælland og kysten rundt og til Stubbekøbing, derfra skulle han via Lolland, Langeland og Fyn tilbage til Jylland, Tyskland og Holland.

Overskrift 1

Vi var blevet enige om at vi ville tage turen fra Stubbekøbing til Torsminde, hvor vi ville overnatte en enkelt gang. Vi kørte fra Stubbekøbing lige efter morgenmaden og satte kursen mod Karrebæksminde, hvor vi også var da vi hentede Bjarnes båd på Bornholm. Det var meningen vi ville spise der, men ikke med det udvalg der var og til de priser, derfor kørte vi hurtigt videre, direkte mod Kalundborg.

Undervejs passerede vi en tankstation med bistro og der gik vi ind og fik dagens ret… en ubestemmelig karbonade med brun sovs og grønsags blanding. Da vi nåede Kalundborg var der rigelig tid til færgen afgik så vi gik op i byen og fik en tår kaffe og derefter kørte vi ud til Røsnæs og kiggede lidt på havnen. Klokken 16.15 var vi tilbage ved færge lejet. Vi sad og ventede på færgen til klokken var 17.00. Ombord på Mette Mols spiste vi pølser med brød til en urimelig pris. Undervejs blev vi enige om at vi ikke havde energi til at køre til Torsminde, men bare gerne ville hjem. Energi niveauet var pludselig helt i bund, så resultatet blev at vi kørte direkte mod Esbjerg. Lidt over 21.30 satte vi Tanja af ved hendes veninde Maria (nu kunne de ikke undvære hinanden mere) og kørte derefter herhjem og fik en enkelt kop kaffe.